Hiljaisuuden maalari Vilhelm Hammershøi
Amos Andersonin taidemuseossa 6.2.–18.5.2015
Tanskalainen Hammershøi (1864–1916) maalasi lukuisia
hillittyjä interiöörejä, joissa on selin esitettyjä naisia, useita perättäisiä
tiloja ja niiden välisiä ovia, auki tai kiinni tai jotain siltä väliltä.
Ikkunoista lankeava valo heijastuu ovien peileihin ja kimaltelee kirkkaana
hohtaen. Hän maalasi myös maisemia ja rakennuksia esim. Lontoossa.
Väriasteikostaan Hammershøi on kertonut: ”Miksi käytän vain muutamaa hiljaista väriä? Ei aavistusta. En todellakaan osaa sanoa asiasta mitään. Se tuntuu luonnolliselta, mutta en osaa sanoa miksi.”
Elämänkulkua ja vuosien vierimistä voi seurata teosten sisällöstä.
Interiööreissä ei enää välttämättä ole ihmisiä, naisen sijasta voi olla posliininen kulho valon keskipisteessä. Pöytäliinatkin muuttuvat valkoisista punaisiksi. Huonekaluja on vähemmän tai vain maalauksen reunassa osittain kuvattuina. Vaimo Ida ikääntyy, kuviin ilmestyy teekuppi ja hartiahuivi, myös hänen olemuksensa muuttuu. Taitelijan avioliitto Idan kanssa jäi lapsettomaksi, ja haikeuden voi aistia pariskunnan yhteismuotokuvasta.
Väriasteikostaan Hammershøi on kertonut: ”Miksi käytän vain muutamaa hiljaista väriä? Ei aavistusta. En todellakaan osaa sanoa asiasta mitään. Se tuntuu luonnolliselta, mutta en osaa sanoa miksi.”
Hammershøi ei ole Suomessa kovin tunnettu, maalauksia on täällä vain yksi Kansallisgalleriassa Ateneumin taidemuseossa. Edustava maalaus, joka on esillä Amos Andersonin näyttelyssä.
BBC:n tuottama dokumentti Michael
Palin and the Mystery of Hammershoi on saanut ihmiset kiinnostumaan taiteilijasta. (Löytyy Youtubesta)
Palin yrittää
selvittää, mitä Hammershøi halusi maalauksillaan sanoa. Miksi hän maalasi
naisia takaapäin ja tiloja pikkutarkasti kuvaten? Sen lisäksi hän luo kuvaa taiteilijasta ihmisenä. Palin toteaa lopuksi, että
ehkä maalaukset ovat lähinnä maalauksia.
Lueskelin näyttelyjulkaisusta kuvataiteilijoiden, Paul
Osipowin ja Ola Billgrenin perusteellista pohdintaa Hammershøin taiteesta.
Tanskalaisen
kuvataiteilijan, Per Kirkebyn kommenttipuheenvuoro oli
raikkaan virkistävä ja erilainen.
Nuorempana Hammersøin taide ei kiinnostanut, se
tuntui pikkusievältä, mutta myöhemmin erityisesti naisia ja nuoria tyttöjä
esittävät teokset tekivät hänet ”melkein hulluksi”. "Heidät on maalattu niin
aistillisesti."
Maalauksissa on myös fantastinen valo. Kirkeby esittääkin, että
taitelija oli todellisuudessa kiinnostuneempi valosta kuin tilasta.
Näillä eväillä lähdin Amos Andersonille. Heti
ensimmäisten maalausten äärellä huokasin, miten elävästi Vilhelm Hammershøi
kuvaa valoa sisätiloissa. Näyttelyjulkaisun kuvat eivät pysty sen hienoutta toistamaan, vaan
se on nähtävä paikan päällä ihan itse.
Minulle hän on valon maalari. Miten hän voi
saada huoneen katon hohtamaan helmiäisen lailla? Ovatko tilat ja ovet vain
valon esittämisen välineitä?Elämänkulkua ja vuosien vierimistä voi seurata teosten sisällöstä.
Interiööreissä ei enää välttämättä ole ihmisiä, naisen sijasta voi olla posliininen kulho valon keskipisteessä. Pöytäliinatkin muuttuvat valkoisista punaisiksi. Huonekaluja on vähemmän tai vain maalauksen reunassa osittain kuvattuina. Vaimo Ida ikääntyy, kuviin ilmestyy teekuppi ja hartiahuivi, myös hänen olemuksensa muuttuu. Taitelijan avioliitto Idan kanssa jäi lapsettomaksi, ja haikeuden voi aistia pariskunnan yhteismuotokuvasta.
Kuitenkin kaiken hillityn ja äärimmäisen herkkyyden keskellä
Palin kertoo, miten Hammeshøin veljesten kesäpaikkaan, Vejleniin kokoontui
kesäisin miestaiteilijoiden yhteisö. Keväällä tullessa vaatteet poltettiin ja
kesän aikana kietouduttiin pelkkään toogaan. Nakuina kuntoiltiin, tietysti
harrastettiin kulttuuria ja elettiin hippityyliin. Yes!
Kiitos Vilhelm, annoit pohdittavaa. Säilyköön salaisuutesi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti